До історії побутування книжкових ілюстрацій у якості самостійних естампних гравюр наприкінці XVI–XVII ст.

Автор(и)

  • Бондар Н. П. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського Автор

Ключові слова:

книжкові ілюстрації, естампні гравюри, ксилографія, П. Беринда

Анотація

Становлення вітчизняної ксилографії як самостійного виду мистецтва традиційно пов’язується з появою книгодрукування. Від того часу збереглися лише поодинокі зразки виконаних у примітивній манері естампних гравюр, датованих фахівцями ХVІ ст. Через незначний проміжок часу, починаючи з 20–30-х років ХVІІ ст., самостійні гравіровані аркуші набули загального розповсюдження. До первістків самостійної естампної гравюри слід віднести Святці П. Беринди, ксилографічні аркуші 1626–1629 рр., цикли біблійних гравюр Іллі та Прокопія. Через невеликий проміжок часу естампні гравюри слідом за Україною набули широкого розповсюдження в Москві, незважаючи на негативне відношення до них ортодоксального духовенства. Також гравюри-естампи умовно можна поділити на книжні та некнижні. Першими самостійними датованими українськими ксилогравюрами вважаються чотири фронтисписні зображення апостолів початку ХVІІ ст., авторство яких приписується визначному вітчизняному видавцеві, друкарю та лексикографу П. Беринді. Слід зазначити, що явище доповнення стародруків самостійними естампами-образами кінця ХVІ–ХVІІІ ст. набуло характеру сталої традиції.

Завантаження

Опубліковано

2025-04-30

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

До історії побутування книжкових ілюстрацій у якості самостійних естампних гравюр наприкінці XVI–XVII ст. (2025). Рукописна та книжкова спадщина України, 10, 212-231. https://ojs.nbuv.gov.ua/index.php/ojs/article/view/259

Схожі статті

1-10 з 438

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.