До проблеми вивчення графічного лубка 20–40-х років ХХ ст. (за матеріалами колекції лубкових картинок Сектору естампів та репродукцій Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського)
Ключові слова:
графічний лубок, репродукціяАнотація
Графічний лубок - один з найцікавіших видів масового мистецтва, що за три століття пройшов шлях від деревориту у XVII ст. до офсетного друку у XX ст. Вперше в науковий обіг лубок як поняття і об’єкт для вивчення було введено тільки на початку XIX ст. дослідниками І. Голишевим, І. Снєгірьовим, Д. Ровинським та ін. Цілком природно, що найбільша увага приділялася картинкам XVІІ-XVІІІ ст., адже саме в цей період лубок сформувався як самобутній неповторний вид графічного мистецтва. У контексті тоталітарної культури виросла залежність випуску лубків від контролю держави, втратився зв’язок з корегуючою стихією ринку. В бюлетенях Центросоюзу давалася оцінка кожному лубкові, що мав надійти до друку. Організовувалися справжні громадські суди над ними через відповідні органи. Навіть у дореволюційні часи цензура не змогла так знівелювати лубок. В історії розвитку графічного лубка були відомі приклади, коли станкові гравюри майстрів-професіоналів функціонували як лубкові картинки. Сюжет, що прийшовся до вподоби широкому колу споживачів, могли неодноразово передруковувати, відбувалася і контамінація сюжету згідно з народним уподобанням.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Донець О. М. (Автор)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.